Nike
Blazer
Снікерси в стилі 70-х років.
Серйозний виклик
На початку 1970-х років співзасновники Nike, Філ Найт і Білл Бауерман, наполегливо працювали над розвитком свого нового бренду. Щойно розірвавши семирічне партнерство з японською компанією Onitsuka Tiger, вони були досить добре відомі в біговому співтоваристві, але відносно невідомі в інших видах спорту. Бауерман взяв на себе керівництво дизайном, створивши інноваційні тренувальні кросівки, які забезпечили Nike чудовий старт. Однак незабаром він вирішив, що йому потрібні нові виклики, і поставив собі за мету створити взуття для баскетболістів. У справжньому стилі Боуермана він впорався із завданням, випустивши одну з найвідоміших моделей кросівок бренду: Nike Blazer.
Пошук назви
Баскетбольне взуття 1970-х років вироблялося в основному двома брендами. Converse домінувала на ринку з моменту випуску All Star у 1917 році, а adidas, хоча і була відносно новою компанією, у 1969 році стала сильним конкурентом завдяки моделі Superstar. Боуерман розумів, що йому потрібно створити надійне взуття, яке зможе конкурувати з цими популярними моделями, і його першою спробою став непоганий баскетбольний кросівок під назвою Bruin, який вийшов на ринок на початку 1972 року. Місцева баскетбольна команда Nike, Portland Trail Blazers, почала носити прототипи Bruin, продемонструвавши, що це був прийнятний варіант для професійних гравців. Франшиза Портленда була ще досить новою для NBA, приєднавшись лише в сезоні 1970-71 як одна з п'яти команд, що склали перший Тихоокеанський дивізіон, тому це було гарне місце для Боуермана, щоб випробувати своє взуття. Наприкінці 1972 року, коли він приступив до створення свого другого баскетбольного кросівка, він вшанував «Трейл Блейзерс», назвавши його на честь франшизи, що розвивалася. Однак замість повної назви він вибрав щось коротше, більш привабливе і ближче до назви, яку часто використовували вболівальники, назвавши його Nike Blazer.
Добре розроблені баскетбольні кросівки
Перші кросівки Blazer з'явилися на майданчику вже в грудні 1972 року, в той час, коли Trail Blazers намагалися зробити прорив у лізі. Однак завдяки передовим технологіям і лаконічному дизайну кросівки почали випереджати своїх конкурентів. Використання технологічних інновацій у Blazer було обумовлено бажанням Бауермана надати спортсменам необхідне спорядження для гри на найвищому рівні. Саме це стало причиною появи трьох основних компонентів: міцного шкіряного верху, м'якого нейлонового язичка та вулканізованої гумової підошви. Сьогодні це не здається особливо високотехнологічним, і на той час це також не було чимось надзвичайним, адже вулканізована підошва була ключовою особливістю моделі All Star, яка існувала вже багато років. Проте на той час це був найкращий варіант, і модель Blazer ефективно використовувала всі три елементи, щоб забезпечити гравцям міцність, гнучкість і підтримку, а також спритність, необхідну для швидкої гри в баскетбол. На додаток до цього, Боуерман додав кілька дизайнерських штрихів, які покращили комфортні якості Blazer. У ранній рекламі взуття його описували як «створене для активності та міцності», а також виділяли такі особливості, як «язичок з поліуретану, м'яка манжета на щиколотці та губчаста підтримка зводу стопи», «внутрішня підошва з махрової тканини, що поглинає вологу» та «популярна зовнішня підошва з оболонкою», що дозволяло Blazer конкурувати з іншими моделями того часу.
Проста естетика та привабливий логотип
Хоча Боуерман і Найт знали, що міцна конструкція Blazer може конкурувати з якістю adidas і Converse, вони також усвідомлювали, що цього самого по собі недостатньо, щоб завоювати прихильність давніх шанувальників їхніх конкурентів. Щоб вирішити цю проблему, вони зосередилися на створенні оригінального зовнішнього вигляду, додавши до оригінальної кольорової гами білу верхню частину, відкритий язичок з пінопласту з фірмовою етикеткою і, що найважливіше, чорні логотипи Swoosh, які динамічно спускаються по боках. На той час символ Nike у вигляді галочки був ще досить новим, але вже став впізнаваним знаком продукції бренду. Потужний контраст між великим, привабливим логотипом і білим верхом Blazer означав, що його не можна було не помітити на майданчику, навіть дивлячись з задніх рядів стадіону або на зернистому екрані телевізора. Ця смілива варіація тонів стала візитною карткою Blazer, оскільки Nike незабаром випустила біло-чорну модель OG з дизайном, прикрашеним яскравою замшею і білими логотипами Swoosh, що створювало не менш вражаючий контраст. Ці прості тони, що включали червоний, синій і зелений, у поєднанні з раннім випуском біло-чорних низьких кросівок, дали гравцям кілька варіантів на вибір, дозволивши їм підібрати кольори, які найбільше відповідали кольорам їхньої команди та стилю, в якому вони воліли грати. Знову ж таки, Найт був готовий придумати привабливий слоган, описуючи замшеві версії як такі, що мають «кольори, створені для переможців».
Зростаюча увага
До 1977 року Blazer завоював репутацію добре зробленого баскетбольного кросівка з хорошим комфортом і підтримкою. Завдяки асоціації з командою Portland Trail Blazers його носили такі гравці NBA, як All-Star Geoff Petrie, а розумні рекламні кампанії Філа Найта, в яких він називав кросівки «вибором чемпіонів», просунули їх настільки, що вони могли спокійно конкурувати з іншими брендами. Nike також почала розширювати асортимент білих кольорів, додаючи до верхньої частини взуття логотипи різних відтінків, включаючи фіолетовий, сірий та кілька інших. На майданчику «Портленд Трейл Блейзерс» отримав підкріплення у вигляді сильного форварда Моріса «Енфорсера» Лукаса та приходу високоповажного Джека Рамсі на посаду головного тренера, і в 1977 році команда вперше і поки що єдиний раз виграла чемпіонат. Це допомогло привернути нову увагу до баскетбольних кросівок Nike, оскільки захисник Ларрі Стіл грав у парі Bruins з його прізвищем на п'яті, але Blazer мав отримати ще більший приріст популярності завдяки ще одному з перших гравців, які рекламували бренд. Це сталося завдяки найкрутішому чоловікові в лізі: Джорджу Гервіну.
Айсмен
Джордж Гервін був захисником, який грав за «Сан-Антоніо Сперс». Будучи безперечно талановитим гравцем, але ще не досягнувши свого повного потенціалу, Гервін вже завоював репутацію тихого, працьовитого і спокійного гравця на майданчику, що принесло йому прізвисько «Айсмен» після того, як Роланд «Фетті» Тейлор, колишній товариш по команді з часів «Вірджинія Сквайрс», почав називати його «Айс». Спираючись на цей образ, Гервін покращив свої навички бомбардира, виконуючи свою роботу спокійно і наполегливо. У 1977 році він вперше потрапив до команди «Всезірок НБА», хоча і як запасний, і закінчив сезон шостим бомбардиром ліги з 1895 очками. На основі цього, у сезоні 1977-78 років він вперше у своїй кар'єрі став найкращим бомбардиром НБА завдяки неймовірній грі проти New Orleans Jazz в останній день регулярного сезону, в якій він набрав 63 очки. Цей вражаючий результат дозволив йому набрати 2232 очки із середнім показником 27,2, що зробило його чемпіоном за кількістю набраних очок з невеликим відривом у 0,1 очка за гру.
Найкращий гравець Матчу всіх зірок від Nike
Коли Гервін почав показувати результати, які могли змагатися з результатами таких гравців, як його колишній партнер по команді «Сквайрс» Джуліус Ервінг, що носив взуття Converse, Боуерман і Найт були раді, що зірка «Сперс» представляє їхній бренд, особливо з огляду на те, що він перейшов до них з іншого великого конкурента. До того, як одягти Blazer, Гервін зазвичай носив баскетбольне взуття adidas, але переконався перейти частково через гроші, які пропонувала Nike, а також через те, що «нестандартне» мислення Боуермана дозволило створити «взуття кращої якості». Гервін продовжував носити баскетбольні кросівки Nike протягом решти своєї кар'єри і був обличчям Blazer у розквіті сил. Після свого прориву в сезоні 1977-1978 років Айсмен знову став чемпіоном за кількістю набраних очок наступного року, а ще через рік він набрав 2585 очок і знову був названий лідером за кількістю очок, набравши на 400 очок більше, ніж його найближчий конкурент, великий Мозес Мелоун. Гервін опустився на третє місце в загальному заліку в сезоні 1980-1981 років після того, як пропустив кілька ігор через травму, але в 1982 році вдруге випередив Мейлона, набравши ще 2551 очко. Він також був основним гравцем команди All-Star щороку до 1985 року, ставши MVP All-Star у 1980 році після переможного результату в 34 очки та 10 підбирань.
Просування Блейзера
Неймовірні виступи та надзвичайна здатність забивати очки Гервіна перетворили «Сан-Антоніо Сперс» з команди середньої ланки на команду, яка зазвичай очолювала свою дивізію і регулярно виходила в плей-оф. Він навіть привів їх до фіналу конференції в 1982 і 1983 роках, але обидва рази вони були вибиті «Шоутайм Лейкерс» Меджика Джонсона і нестримним Карімом Абдул-Джабаром. Тим не менш, подвиги Гервіна підняли Nike Blazer на ще більшу висоту, оскільки, незважаючи на те, що він ніколи не вигравав титул, він був тим, кого вболівальники просто любили дивитися. Вони знали, що він влаштує шоу, як зазначив один коментатор, який назвав його «людським хітом» під час гри проти LA Lakers. Ця репутація допомогла просунути Nike Blazer, і досі можна знайти відомі зображення, на яких він носить біло-чорну модель, елегантно виконуючи свій фірмовий кидок пальцем, який ідеально втілює майстерність, контроль і талант, які він привніс у гру. Слава Гервіна була настільки корисною для Blazer, що Найт і Бауерман вирішили виготовити для гравця його власну спеціальну пару. Поряд із Steele's Bruin, це був один із найперших прикладів Player Exclusive і став відомий як Iceman Blazer через те, що незабутнє прізвисько Гервіна було надруковано на п'яті жирними чорними літерами. На майданчику ця унікальна модель привернула ще більше уваги до Blazer, а поза ним Гервін допоміг популяризувати взуття завдяки рекламним кампаніям Nike. Одне з особливо знакових зображень показує його сидячим на троні з льоду з високими кросівками OG Blazer на ногах і холодною посмішкою на обличчі.
Технології розвиваються
Протягом кінця 70-х і початку 80-х років Джордж Гервін відзначився як один з найкращих гравців НБА всіх часів, а також допоміг Blazer стати популярним баскетбольним кросівком як у лізі, так і серед звичайних гравців. Однак незабаром обидва пережили свій пік і були поступово замінені новими моделями. Гервін був уже за 30 і не мав такої швидкості, як раніше, і після сезону разом із молодим Майклом Джорданом у «Чикаго Буллз» він пішов з НБА, а потім поїхав грати за кордон, в Італії та Іспанії. Тим часом Nike Blazer були замінені більш технологічно досконалими баскетбольними кросівками, такими як Air Force 1 1982 року та фірмовою лінією Jordan, чий дивовижний успіх зробив Nike провідним брендом у цій грі в наступні десятиліття. Однак це не було кінцем для улюблених Blazer Гервіна, оскільки на допомогу прийшла досить несподівана субкультура.
Пошук нового дому
Хоча Nike розробила Blazer для баскетболу, як і багато інших своїх спортивних моделей, в кінцевому підсумку вона знайшла свій дім в іншому місці. Для Blazer цим домом став світ скейтбордингу. На момент виходу Blazer цей вид спорту існував вже кілька десятиліть, але все ще розвивався і не досяг значної популярності. Однак із створенням першого поліуретанового колеса для скейтборду в 1972 році ситуація змінилася, і все більше людей почали займатися цим видом спорту. Новим шанувальникам потрібне було спеціальне взуття для ефективного катання, і так сталося, що Blazer виявився ідеальним варіантом. Наприкінці 70-х років скейтбордисти почали це розуміти, і кілька професіоналів вирішили носити їх через підтримку щиколотки, зчеплення та відчуття дошки, які вони отримували від вулканізованої гумової підошви. Це було також дуже міцне взуття з товстим брудозахисним кожухом і міцною шкіряною або замшевою верхньою частиною, здатне витримувати суворі умови щоденного катання на скейтборді.
Вступ у нове тисячоліття
Протягом 80-х і 90-х років баскетбольні кросівки Nike часто опинялися на ногах скейтбордистів. Моделі Dunk і Air Jordan 1 стали улюбленими скейт-черевиками, а Blazer також залишився в культурі, отримавши нову ідентичність і перенісши свою назву в наступне тисячоліття, хоча і переважно в субкультурі скейтбордингу. Однак зв'язок Blazer зі скейтбордингом не слід недооцінювати, оскільки саме це зрештою повернуло черевики в мейнстрім.
Ранні колаборації
Як і у випадку з багатьма традиційними моделями Nike, секретом повернення Blazer стали колаборації. Однією з перших була колаборація з популярним брендом вуличного одягу Stussy. Stussy, який користувався популярністю серед скейтбордистів, вже співпрацював з Nike над версією Dunk, а в 2002 році вибрав Blazer для наступного спільного проекту. Разом вони створили дві моделі середньої висоти з шкіряним верхом: одну — темно-синього кольору з яскраво-рожевим логотипом, іншу — вугільно-сірого кольору з яскраво-зеленим логотипом, таким чином зберігши просту двоколірну гаму класичного Blazer. Наступного року піонер графіті-мистецтва Futura створив версію, покриту плюшевою замшею з темно-синьою базовою шарою, пісочно-бежевими накладками та зеленими акцентами. Ці приглушені відтінки надали моделі елегантного вигляду, зробивши її популярною, але обмежений тираж усього 1000 пар означав, що лише декілька людей змогли придбати ці спільні кросівки.
Офіційні скейт-кросівки
Незважаючи на те, що ці два партнерства привернули увагу любителів кросівок до Nike Blazer, на початку 2000-х років це все ще була досить нішева модель. Однак, коли Сенді Бодекер успішно завоював світ скейтбордингу, залучивши скейтбордистів і скейт-магазини до створення Nike SB у 2002 році, було закладено основу для ще більш потужного повернення. Це сталося в 2005 році, коли відомий скейтбордист і шанувальник Blazer Ланс Маунтін об'єднався з новим скейт-підрозділом Nike, щоб переробити силует під потреби скейтбордингу. Оскільки модель і так була хорошим варіантом для скейтбордистів, оновлення здавалося давно необхідним, і не потрібно було багато змінювати, щоб привести її у відповідність з іншим якісним взуттям для цього виду спорту. Маунтін просто додав трохи більше набивки, особливо на язичку, і розмістив амортизацію Zoom Air у середній частині підошви для максимального комфорту, нарешті зробивши Blazer офіційним взуттям для скейтбордингу. Сьогодні це основна модель лінійки Nike SB, а Маунтін, який у 2007 році офіційно підписав контракт із скейт-командою бренду, став відповідальним за кілька популярних колаборацій на SB Blazer.
The Supreme x SB Blazer
Спираючись на зростаючий успіх SB Blazer, бренд Supreme, що спеціалізується на скейтбордингу, вирішив долучитися до створення моделі для тріо спільних кросівок у 2006 році. З м'яким верхом, схожим на куртку, підробленою зміїною шкірою та золотими деталями, цей розкішний набір дизайнів додав Blazer вишуканого вигляду та ретро-шику, що дозволило йому конкурувати з неймовірно популярним SB Dunk.
Безліч партнерів по співпраці
Співпраця з Blazer в середині 2000-х років закріпила силует як один з класичних моделей Nike, і в 2010-х роках бренд випустив цілу низку нових кольорів. Його репутація вийшла за межі поважного скейтбордистського взуття, і люди почали носити його як повсякденні кросівки завдяки його комфорту та простій естетиці. Все більше партнерів хотіли працювати над Blazer, що призвело до захоплюючих співпраць з японським модним брендом Comme des Garçons, Fragment Design від Hiroshi Fujiwara, бутіком вуличного одягу Slam Jam, прогресивним лейблом sacai від Chitose Abe і навіть науково-фантастичним телесеріалом Stranger Things. Поряд з цим, Blazer залишався важливою частиною скейт-сцени, і Nike співпрацювала з такими скейт-брендами, як шведська Polar Skate Co, Gnarhunters Елісси Стімер і мадридська Welcome Skateboarding, а також з професійними скейтерами, такими як Кевін Бредлі, Мейсон Сільва і Грант Тейлор. Однак однією з найпопулярніших колаборацій Blazer є кросівки 2017 року, створені разом з модним брендом Off-White™ Вірджила Абло. Цей майстерно деконструйований дизайн став частиною революційної колекції Абло «The Ten» з збільшеним логотипом, фірмовим брендингом Off-White та акцентованими елементами, що підкреслюють внутрішні особливості Blazer. У 2018 році Абло розробив ще дві колірні гами, цього разу з тематикою Хелловіна, а потім працював над спеціальною моделлю разом із суперзіркою тенісу Сереною Вільямс.
Ікона моди
До початку 2020-х років Blazer знову став важливою частиною сучасної поп-культури, і Nike продовжувала розширювати колекцію новими кольорами, оновленими дизайнами та ще більшою кількістю колаборацій. Їх почали носити знаменитості, від Віза Халіфи, який одягнув класичні біло-чорні високі кросівки для інтерв'ю в 2022 році в шоу Jimmy Kimmel Live, і Енн Гетевей, яку сфотографували в кросівках Blazer Mid з леопардовим принтом, до Тіа Моурі, яка опублікувала в 2023 році в соцмережах своє фото в кросівках Nike Blazer Mid '77 Next Nature. Насправді, соціальні мережі мали великий вплив на траєкторію розвитку Blazer протягом цього часу, коли популярні інфлюенсери, такі як Вітторія Черетті та Белла Хадід, одягали ці кросівки і надавали їм ще більшої авторитетності як предмету високої моди.
Абсолютна класика, що не виходить з моди
Минуло більше п'яти десятиліть з того часу, як Nike Blazer вперше з'явився на баскетбольних майданчиках НБА, але він досі залишається центральною частиною культури кросівок у всьому світі, незважаючи на те, що за сучасними стандартами це погане взуття для баскетболу. Як і багато інших моделей Nike, він перейшов від спорту до моди через деякі несподівані субкультури, але на відміну від більшості таких кросівок, його дизайн майже не змінився за цей час. Сьогодні стандартна модель виглядає майже так само, як у 1970-х роках, з лаконічним дизайном, який легко поєднувати з різними стилями, міцною конструкцією, що забезпечує довговічність, і зручною підошвою, яка підходить для щоденного носіння. Спочатку вподобані за свої спортивні характеристики, а зараз високо ціновані за стильний ретро-дизайн, Nike Blazer є втіленням безсмертної класики.